Universitatea "Babeş-Bolyai"
Facultatea de Istorie şi Filosofie
Eristikon - Revistă studenţească de Filosofie
 
Iovan Drehe
Universitatea "Babeş-Bolyai"
Facultatea de Istorie şi Filosofie
Departamentul de Filosofie
Masteratul de Filosofie Antică şi Medievală
Platon despre dialectica si eristica
Cuvinte cheie: dialog; dialectică; eristică; educaţie.
 
I. Introducere

Are vreo importanţă astăzi modul în care intrăm într-o discuţie pe o temă anume, fie ea de filosofie, fie cu referire la altceva? Contează intenţiile noastre în acest caz? Pot aceste intenţii să influenţeze modul în care este dusă această discuţie? Acestea sunt numai câteva întrebări la care s-au dat diferite răspunsuri, dar totuşi aceste întrebări rămân în faţă şi credem că îşi caută răspuns în fiecare epocă.

Pentru a răspunde într-un fel am luat aici în considerare punctul de vedere al lui Platon cu privire la aceste probleme. Acesta se materializează în tratarea sa despre relaţia dintre dialectică şi eristică, fiind prima în ordine cronologică. Se va observa pe parcurs modul în care acestea două au fost puse în contrast, aceasta pentru a se observa neajunsurile gnoseologice ale uneia şi necesitatea celeilalte. Dacă dialectica platoniciană stă la baza modului nostru de a argumenta astăzi, eristica stă la baza modului nostru de a purta un "dialog al surzilor", aici competiţia deturnând miza unui dialog normal.

Modul în care se va desfăşura prezentarea presupune următoarea ordine: se va pune în discuţie, pentru început, dialectica şi locul ei în educaţie, prin aceasta ea fiind foarte importantă, apoi eristica, în calitate de deturnare a educaţiei. În continuare vom insista pe descrierea eristicii prin următoarele: câteva exemple de comportamente şi argumente eristice, luând în calitate de caz paradigmatic dialogul Euthydemos.; de asemenea, şi abordarea sofisticii ca subramură a eristicii care apare în Sofistul. Apoi, o anexă care sintetizează diferenţele dintre cele două, operată de Aristotel; aceasta pentru a se observa o anumită continuitate (sau discontinuitate) între cei doi filosofi antici. Să începem, aşadar, cu dialectica şi rolul ei în educaţie.

II.Locul dialecticii în educaţie

În Republica, cartea a IV-a, apar intersectate teoria politică a lui Platon cu teoria sa despre suflet. Sufletul are trei părţi care sunt analoage celor trei clase sociale ale cetăţii ideale.
  1. partea raţională;
  2. partea înflăcărată;
  3. partea apetentă .1
Fiecărei dintre aceste părţi îi corespunde o virtute specifică: înţelepciunea corespunde părţii raţionale, vitejia corespunde părţii înflăcărate, cumpătarea îi corespunde părţii apetente. Clasele sociale din cetate sunt următoarele:
  1. clasa conducătoare (înţelepţii sau filosofii);
  2. clasa apărătoare (militarii sau paznicii);
  3. clasa producătoare (agricultorii şi meşteşugarii).
Din moment ce sufletul are aceleaşi părţi ca şi cetatea2 rezultă că virtuţiile corespunzătoare părţilor sufletului sunt valabile şi pentru fiecare clasă socială corespondentă3. Când aceste părţi sunt armonizate între ele atunci apare o virtute superioară lor: dreptatea4. Părţile sufletului pot fi armonizate între ele prin educaţie5. Astfel educaţia are rolul de a armoniza şi clasele sociale în vederea posibilităţii dreptăţii în cetate.

Etapele ciclului educaţional par a se întinde pe o perioadă semnificativă de cincizeci de ani. Platon pune la baza ciclului educaţional elementele clasice de educaţie existente în epoca sa. Astfel la începutul educaţiei se vor afla: gimnastica pentru corp şi educaţia spirituală ("muzica"), pentru suflet6. Părţii tradiţionale a educaţiei i se adaugă studiile matematice care au două atribute complementare: propedeutic, pe de o parte, şi selectiv, pe de altă parte7. Matematica are rolul important de a face posibilă ridicarea de la realitatea sensibilă la cea inteligibilă, ridicare prezentată alegoric în Mitul Peşterii de la începutul cărţii a VII-a a Republicii.

La treizeci de ani cei din urmă selecţionaţi încep învăţarea disciplinei superioare8. Studiul dialecticii va dura cinci ani, până la vârsta de treizeci şi cinci de ani9. După aceşti cinci ani cel instruit în dialectică trebuie să se implice în viaţa cetăţii din punct de vedere practic (paideic10 şi politic) pentru a-i ajuta şi pe ceilalţi să "iasă din peşteră". După ce aceşti ani sunt petrecuţi în folosul cetăţii, în calitate de conducători, la cincizeci de ani, filosoful se poate dedica, în sfârşit, contemplaţiei filosofice.11

III.Eristica şi deturnarea educaţiei

Evident, dialectica îi pregăteşte pe viitorii conducători ai cetăţii. Dar nu trebuie uitat faptul că, în cazul predării dialecticii, există şi reale pericole. Din moment ce dialectica va fi predată celor selectaţi în final (pentru a fi adevăraţii conducători) atunci riscul nu este doar al celor educaţi, ci este şi al cetăţii. Cei care învaţă dialectica, şi o practică mai apoi, pot fi "infectaţi de fărădelege"12. Ea este periculoasă atât pentru cei care au împlinit vârsta de treizeci de ani cât şi, mai ales, pentru tineri, aceştia fiind mai predispuşi înspre căderea în capcanele ei. Dacă dialectica este practicată înainte de propedeutica necesară ei (reprezentată de studiile matematice, fizice etc) atunci tânărul, care are sub treizeci de ani şi este neiniţiat, poate cădea uşor în mrejele eristicii şi, folosind un termen anacronic, ale "nihilismului"13. În dialogul Philebos găsim descrisă întrebuinţarea haotică a dialecticii de către tineri:
"de fiecare dată când un tânăr gustă pentru întâia oară din felul acesta, bucurându-se de parcă ar fi găsit o comoară de înţelepciune, intră în delir de plăcere şi, bucuros, scoate din matcă orice argument, ba înfăşurând şi confundând totul în unu, ba iarăşi desfăcând şi înbucăţind totul."
El se pune astfel pe sine în încurcătură, ca mai apoi să îi pună pe cei din jur, necruţând pe nimeni şi astfel, se observă că, dialectica folosită necorespunzător nu produce neajunsuri doar celui care o foloseşte într-un mod inadecvat ci şi celor din jurul său (cetăţii, prin extensie)14.

Această ratare a scopului educativ, realizată prin neiniţierea corectă în dialectică, este una dintre posibilele rădăcini ale unui model de discuţie concurent dialecticii, anume eristica. Descrierea pe care o oferă Platon despre tinerii care nu au reuşit să îşi însuşească dialectica se potriveşte descrierii pe care o face comportamentului eristicilor. În continuare vom încerca să prezentăm anumite distincţii pe care Platon le face între eristică şi dialectică.

IV. Descrierea comportamentului eristic: Euthydemos Există diferite locuri în dialoguri în care este prezentat modul în care argumentează eristicienii. De exemplu în Phaidon sunt prezentaţi "profesioniştii controversei care au capacitatea doar de a amesteca tot, de a face confuzii între cauză (principiu) şi efect. Asta doar pentru a face lucrurile să pară cum vor ei"16. Disputele iniţiate de către eristici duc doar la "aparenţă, sfadă, atât în tribunale, cât şi în cazul unor întruniri private". Adevăraţii filosofi (cei care preferă dialectica eristicii) nu intră în conversaţiile care au o astfel de finalitate . Ne-am gândit, însă, ca în acest caz, să luăm drept material de lucru un dialog care este reprezentativ pentru prezentarea modului în care argumentează eristicii. Acest dialog este Euthydemos.

În dialog, Socrate17 îi povesteşte lui Criton cum a decurs întâlnirea sa cu cei doi fraţi eristicieni, Euthydemos şi Dionysodoros. Aici mai sunt implicate ca persoane importante: tânărul Cleinias, care va fi victima eristicilor sau admiratorul acestuia Ctesippos, care de asemenea va cădea în această capcană. Miza dialogului este discutarea posibilităţii predării virtuţii, în acest caz, de către eristici. Dacă iniţial Socrate încearcă să îi prezinte pe cei doi fraţi ca "luptători compleţi", pricepuţi în lupta fizică, cât şi în cea din tribunale18, Euthydemos replică acestuia că interesul pentru aceste lucruri este efemer şi de fapt ei sunt interesaţi de predarea virtuţii: "noi credem că suntem în stare s-o trecem altora cum nu se poate mai repede şi mai bine"19. Timpul scurt în care aceştia vor să predea virtutea poate fi pus în contrast cu etapele educaţiei îndelungate avute în vedere în Republica, de exemplu. De fapt modul în care aceştia se autoproclamă "învăţători de virtute" are, probabil, rolul de a-l provoca pe Socrate. De asemenea, cotropirea acestora a domeniului virtuţii poate avea o relevanţă în tratarea relaţiei eristicii cu sofistica, sofiştii fiind, după cum se ştie, "profesori de virtute". Aceasta dacă avem în vedere tratarea sofisticii ca subramură a eristicii, aşa cum apare într-un dialog mai târziu, Sofistul. Toate acestea le vom trata în cele cel urmează.

Socrate le propune astfel să facă o demonstraţie despre cum pot să predea înţelepciunea şi virtutea, alegându-l pe tânărul Cleinias. Acesta trebuia făcut "să iubească înţelepciunea şi să cultive virtutea"20. Sunt interesante cele spuse de către Dionysodoros lui Socrate, în paralel cu discuţia dintre Euthydemos şi Cleinias. De exemplu acesta îi spune lui Socrate: Cleinias va fi respins indiferent de răspuns21 sau că întrebările eristicienilor sunt de aşa natură, că de ele nu se poate scăpa22.

Vom prezenta, doar primele dintre argumentele eristice care apar în dialog23.
  1. Sunt cei care învaţă învăţaţii sau ingnoranţii24? Această primă întrebare (centrată pe subiectul educaţiei) care îi este pusă lui Cleinias are două posibilităţi de răspuns. Eristicii îi vor arăta acestuia că va fi contrazis indiferent pe care dintre variante o va urma.
    1. Cel care începe este Euthydemos. Cleinias acceptă că aceia care ştiu învaţă.
      • Întrebarea a1: Există oameni care sunt învăţători?
      • Răspuns a1: Da.
      • Întrebare a2: Învăţătorii sunt ai acelora care învaţă? Euthydemos dă ca exemple cazul lui Cleinias care a luat lecţii de gramatică sau altele.
      • Răspuns a2: Da.
      • Întrebare a3: Se pune întrebarea direct în cazul particular al lui Cleinias, anume dacă el, când lua lecţii, cunoştea lucrurile pe care le învaţă:
      • Răspuns a3: Nu.
      • Întrebare a4: Atunci Cleinias a fost înţelept când a învăţat acestea?
      • Răspuns a4: Nu.
      • Întrebare a5: Dacă nu întelept, atunci ignorant?
      • Răspuns a5: Da.
      • Concluzie a: Ignoranţii sunt cei care învaţă, nu înţelepţii.

    2. Intervine Dionysodoros. Avem astfel:
      • Întrebare b1: La dictare care dintre discipoli învăţa? Cei care ştiau (să scrie) sau cei care nu?
      • Răspuns b1: Cei care ştiau (să scrie). Aceştia fiind înţelepţi.
      • Concluzie b: Prin urmare cei care ştiu învaţă şi nu cei care nu ştiu.

    Echivocul pe care se contruieşte întreaga respingere eristică este cel care apare în cazul cuvântului înţelept (sau ignorant). Acesta dispune de două sensuri: cel care cunoaşte (sau nu în cazul ignorantului) sau cel care capacitatea de a învăţa (sau nu o are când vine vorba de ignorant). Primul sens este folosit în prima parte a respingerii, întrucât Cleinias a înţeles cuvântul în al doilea sens. Automat Euthydemos s-a folosit de celălalt înţeles al termenului echivoc pentru al respinge. La fel şi în partea a doua. Când Cleinias este respins prima dată el rămâne la prima accepţiune şi este apoi respins cu ajutorul celei de-a doua.


  2. Cei care învaţă de la alţii învaţă lucruri pe care le ştiu sau lucruri pe care nu le ştiu25: analog instanţei de mai sus, primul este Euthydemos, preluând cuvântul Dionysodoros (aici este avut în vedere obiectul cunoaşterii).
    1. Euthydemos: Cleinias alege varianta a doua: învaţă cei care nu ştiu.
      • Întrebare a1: Cunoaşte Cleinias literele?
      • Răspuns a1: Da.
      • Întrebare a2: Dictarea unui text constă în dictarea unor litere?
      • Răspuns a2: Da.
      • Concluzie a1: Orice text care i se dictează lui Cleinias îi este cunoscut (cf. R.a1 şi R.a2).
      • Concluzie a2: Dacă Cleinias acceptă faptul că învaţă doar cei care nu ştiu rezultă că învaţă doar cei care nu cunosc literele.
      • Răspuns a3: Cleinias susţine totuşi că învaţă.
      • Concluzie a3: Eristicul conchide: Cleinias învaţă doar lucruri ştiute din moment ce cunoaşte literele.

    2. Dionysodoros: susţinerea celeilate variante.
      • Întrebare b1: a învăţa este acelaşi lucru cu a dobândi ştiinţa a ceea ce se învaţă?
      • Răspuns b1: Da.
      • Întrebare b2: A şti înseamnă acelaşi lucru cu a poseda ştiinţa?
      • Răspuns b2: Da.
      • Întrebare b3: Rezultă că a nu şti este acelaşi lucru cu a nu poseda ştiinţa?
      • Răspuns b3: Da.
      • Întrebare b4: Cel ce dobândeşte este cel care posedă sau cel care nu posedă?
      • Răspuns b4: Cel care nu posedă.
      • Întrebare b5: Cei care nu ştiu fac parte dintre cei care nu posedă?
      • Răspuns b5: Da.
      • Întrebare b6: Prin urmare cei care învaţă fac parte dintre cei care nu posedă?
      • Răspuns b6: Da.
      • Concluzie b: Rezultă că învaţă cei care nu ştiu.

    Aici echivocul apare în cazul verbului a învăţa, care poate avea sensul fie de a înţelege, fie de asimila cunoştinţe noi. Prin jocul cu acest echivoc tânărul Cleinias este respins din nou.


  3. Despre a deveni înţelept26:
    • Întrebare 1: Doresc prietenii lui Cleinias ca acesta să devină înţelept?
    • Răspuns 1: Da.
    • Întrebare 2: Este sau nu Cleinias în acel moment înţelept?
    • Răspuns 2: Nu.
    • Întrebare 3: Se doreşte a deveni înţelept, nu ingnorant?
    • Răspuns 3: Da.
    • Întrebare 4: Se doreşte astfel ca el să fie ceea ce nu este şi nu ceea ce este.
    • Răspuns 4: Eristicul nu aşteaptă răspunsul în acest caz, fiind conştient de pasul ilicit pe care l-a făcut. Socrate se arată chiar uluit de această mutare în dispută.
    • Concluzie: Din moment ce se doreşte ca tânărul Cleinias să nu mai fie ceea ce este se pare că i se doreşte moartea.
În acest, caz echivocul pe care se mizează este cel al verbului a fi care poate apărea ca şi copulativ sau ca indicator existenţial. Când se vorbeşte despre dorinţa ca tânărul Cleinias să fie înţelept se are în vedere sensul copulativ. Dar eristicul aduce discuţia la sensul existenţial. De asemenea se face mutarea ilicită din punct de vedere argumentativ de la cazul particular a nu fi într-un mod anume la cazul general de a nu fi în general.

Pe parcursul dialogului se pare că asistăm la un "dialog al surzilor" întrucât nici Socrate nu este dispus să asculte argumentele eristicilor, să le analizeze pe rând pentru a le respinge, şi nici cei doi fraţi nu sunt dornici să îl asculte pe Socrate atunci când acesta le dă exemplul de protreptică avut în vedere.27

Pe lângă aceste exemple, domneşte atmosfera de spectacol pe care o induceau cei doi fraţi eristicieni. De fiecare dată când fiecare dovedea contrariul unei teze susţinute de cel pe care îl vedeau ca adversar, cei care îi urmau jucau rolul de public şi îl aclamau. În plus ei se asigură de câteva ori că disputa este serioasă. În timp ce Dionysodoros îi şopteşte lui Socrate ceea ce urmează să se întâmple cu tânărul Cleinias în dispută, eristicii cred că totul este o joacă, dar când se văd în situaţia serioasă de a fi educatori ei aruncă în luptă argumente mai serioase. De fapt pentru ei aceasta nu înseamnă să aleagă o metodă de expunere pe măsura celor cărora trebuie să li se predea, ci aduc în discuţie argumente mai greu de analizat şi devin mai agresivi. Faptul că în ultimul exemplu dat mai sus nu se mai aşteaptă răspunsul la o întrebare este grăitor în acest sens. Atmosfera amintită poate fi explicată şi prin faptul că modul în care puteau fi prezentate anumite argumente şi idei trebuia făcut doar într-un fel anume. De exemplu, zeii puteau fi satirizaţi doar într-o comedie şi nu oricând şi oriunde, pentru că altfel se risca un proces de impietate. De aceea, cei doi fraţi se interesează în mod constant dacă e vorba de o glumă sau nu.28

V. Eristica şi sofistica: sofistica - subspecie a eristicii

În dialogul Sofistul întâlnim o interesantă încadrare a sofisticii, ca subramură a eristicii. Aceasta se întâmplă în contextul căutării prin diviziune a diferitelor definiţii ale sofistului. Eristica intră în discuţie în cadrul celei de-a patra încercări de definire a sofistului. Diviziunea prezentându-se astfel29: Meşteşugurile sunt de două feluri:
  • -de producere;
  • -de luare în stăpânire:
    • -prin schimb (de bunăvoie);
    • -prin însuşire (constrângere):
      • -pe ascuns (vânătoare);
      • -prin luptă (pe faţă)30:
        • -emulaţia;
        • -întrecerea:
          • -în luptă corp la corp;
          • -confruntarea argumentelor (arta controverselor):
            • -în public, prin discursuri lungi (avocatură);
            • -în privat, prin întrebări şi răspunsuri (arta disputei în contradictoriu):
              • -una desfăşurată aleator şi fără reguli (nu are un nume);
              • -cea desfăşurată după reguli ("asupra celor juste şi injuste, cât şi altor teme în genere"): eristica:
                • -care duce la pierdere de bani: simpla vorbărie;
                • -care aduce câştig: sofistica.
Putem să observăm câteva lucruri interesante în acest caz. Rezultă că eristica era exercitată în viaţa privată. Deşi poate părea neprobabil, totuşi, în cazul, eristicii există reguli. Pentru ca o respingere eristică să aibă succes, trebuie cunoscute diferitele ambiguităţi ale termenilor, sintagmelor sau frazelor. După cum am văzut, cei doi eristicieni l-au înşelat pe tânărul Cleinias prin faptul că acesta nu a putut distinge între a învăţa şi a înţelege. În plus Platon distinge în interiorul eristicii după un criteriu financiar: pierderea sau câştigul de bani. Aceast criteriu a fost introdus datorită faptului că cel vizat, este sofistul, cunoscut pentru interesele sale financiare. De aceea, aici nu se insistă foarte mult pe imaginea eristicianului care are ca interes doar victoria în dispută, în prezenţa unui public care îi recunoaşte statutul de învingător.

VI.Relaţia dialecticii cu eristica

În cetatea ideală, în procesul educativ avut în vedere de Platon, eristica era percepută drept deosebit de periculoasă, mai ales pentru cei tineri. Ei, nefiind suficient deprinşi în a face adevăratele distincţii (la nivel ideatic), ci numai pe cele aparente, vor confunda eristica cu dialectica şi astfel o vor practica fără discernământ pe cea dintâi31. Riscul de a cădea în eristică era destul de ridicat şi pentru cei care nu erau vulnerabili datorită tinereţii lor. În Scrisoarea a VII-a Platon prezintă unele cauze de natură (epistemo)logică ale posibilităţii căderii în eristică. Astfel pentru cunoaşterea unui lucru sunt necesare următoarele premise:
  1. numele;
  2. definiţia;
  3. reprezentarea (imaginea);
  4. cunoaşterea în sine (sau conceptul);
  5. obiectul care trebuie cunoscut32.
Primele patru condiţii pot să o pună în umbră pe ultima şi astfel deturnează cunoa şterea. De aceea cei care au o dexteritate în mânuirea primelor patru sunt cei pasionaţi de eristică, adică de respingerea adversarului, în dauna căutării autentice a cunoaşterii şi adevă rului33. De asemenea, uneori se poate cădea în eristică neintenţionat şi, astfel, cei care devin eristici, nu mai pot face distincţii adevărate, dialectice (la nivel de idei -devenite în acest caz obiectele care trebuie cunoscute), ci doar distincţii superficiale, eristice (la nivel verbal, "legându-se doar de nume" vide de conţinut)34. De fapt, acest lucru este evident şi într-un fragment din Sofistul unde Str ăinul ne spune:
"a declara pur şi simplu că identicul este diferit şi diferitul identic, ca şi marele mic şi micul mare, precum şi a se complace astfel în a înfăţişa permanent contrariile în cadrul argumentării nu este tocmai un fel valabil de a obiecta, fiind doar dovada lipsei de maturitate în contactul cu realitatea."35
Realitatea despre care se vorbeşte în fragment este chiar obiectul care trebuie cunoscut şi apare la al cincilea punct de mai sus. Dar se poate distinge între cele două moduri de a purta o discuţie: dialectică (constructivă), respectiv eristică (distructivă); "darul zeiesc" al dialecticii a fost dat oamenilor ca să întrebe, să înveţe şi să predea învăţătura la rândul lor. Însă Platon observă că "înţelepţii" contemporani lui, când discută despre subiecte precum unu-multiplu, nu consideră trecerile gradule dintre cei doi poli). Recunoaşterea intermediarilor poate face distincţia dintre o discuţie filosofică (unde funcţionează metoda dialectică) şi o ceartă (unde funcţionalitatea este dată de scopul şi mijloacele eristicii)36.

VII. Încheiere

În alt loc37 Socrate recomandă cum trebuie purtată o discuţie constructivă. Metoda trebuie să fie preponderent cea de a pune întrebări şi de a aştepta răspunsuri. Este însă important ca scopul să fie îndreptat spre rezolvarea problemei şi nu înfrângerea interlocutorului văzut ca adversar. Asta este ceea ce distinge o dispută de un dialog. Acestea pot fi văzute ca două feţe posibile ale unei discuţii: cea constructivă şi cea distructivă. Platon semnalează că în momentul în care discuţia se transformă într-o dispută cel pe care îl vedem adversarul nostru va fi îndepărtat de filosofie.

Problema pe care o aduce Platon în lumină este realmente de actualitate. A şti ce înseamnă argumentarea licită şi prin ce se deosebeşte ea de cea ilicită are o importanţă capitală pentru oricine. A cunoaşte eristica şi regulile ei nu înseamnă doar respingerea gratuită a celui perceput ca adversar ci şi identificarea artificilor eristice când sunt folosite împotriva noastră.

Dialectica intervinea în clarificarea sensului şi delimitarea criteriilor de validitate, apărând, la Platon, drept antidot esenţial al eristicii; poate singurul pe măsura acesteia din urmă.

Anexă: Câteva precizări despre relaţia dialecticii cu eristica la Aristotel

La Aristotel avem o distingere mai clară a dialecticii de eristică. Această distingere se poate observa la două nivele. Un prim nivel ar fi natura premiselor folosite la construcţia fiecărui tip de raţionament. Eristica se mai distinge de dialectică şi prin scopul în care este construit raţionamentul, acesta fiind al doilea nivel la care cele două pot fi distinse în cazul lui Aristotel.

Să începem cu prima. Să luăm în vedere silogismul dialectic. ştim că silogismul dialectic este: "raţionamentul care rezultă din premise probabile". Acestea sunt "premisele care sunt acceptate sau de toţi, sau de majoritatea, sau de cei înţelepţi, iar dintre cei înţelepţi, sau de toţi, sau de majoritatea, sau de cei mai de seamă"38. Prin urmare, premisele raţionamentului dialectic ţin de domeniul opiniei, al probabilului. Definiţia premisei dialectice se completează: "este o întrebare care apare probabilă"39. Dar această întrebare (premisa dialectică) nu este orice fel de întrebare, ca de exemplu "ce este aceasta?" pentru că acela care întreabă trebuie să pună întrebarea în aşa fel încât să se prezinte sub formă de alternativă contradictorie în cazul căreia respondentul să poată alege una dintre alternative şi să o apere40, de exemplu: "Este sau nu este Socrate filosof?". Premisa dialectică Aristotel o mai numeşte şi problemă41. Dintr-o propoziţie se obţine o problemă prin schimbarea modului de exprimare, adică propoziţia va apărea sub forma unei întrebări, la fel cum s-a precizat mai sus. Există pentru Aristotel o categorie specială de opinii: tezele. Teza este "o opinie paradoxală susţinută de un filosof cunoscut". Aristotel ne spune că o altă condiţie ca o premisă să fie dialectică, adică problemă, ea nu trebuie să fie paradoxală42. Dacă problema ne prezintă o alternativă, aşa cum am văzut mai sus, teza este, în schimb, pronunţarea pentru una din alternative. Faptul că teza este pronunţarea pentru una dintre alternative este susţinut şi de exemplele date, tezele exemplificate fiind atribuite lui Antistene: "nu există contradicţie", Heraclit: "totul este mişcare" şi Melisos: "fiinţa este una". Vom continua analiza cu raţionamentul eristic.

Definiţia raţionamentului eristic este următoarea: "raţionamentul care porneşte de la premise în aparenţă probabile, dar nu în realitate, sau numai în aparenţă porneşte de la premise probabile sau aparent probabile"43. Sunt deja distinse două feluri de raţionamente eristice: material nevalide, dar formal valide (cum este primul caz din rândurile citate mai sus) şi formal nevalide (al doilea caz, unde "se porneşte în aparenţă").

Un alt mod în care Aristotel distinge aceste raţionamente este, după cum am spus mai sus, după scopul lor. Cele două scopuri de care vom aminti sunt: peirastica sau examinarea (în cazul silogismului dialectic) şi victoria într-o dispută (raţionamentul eristic).

Peirastica este doar unul dintre scopurile dialecticii44: "Argumentele peirastice sunt acelea care raţionează pornind de la premise acceptate de respondent şi pe care cu necesitate trebuie să le cunoască acel care posedă ştiinţa"45. În cazul în care cel care pretinde că posedă ştiinţa va ajunge, pe baza celor afirmate sau negate, la absurdităţi atunci el va fi respins ca ignorant (peirastica se adresează celui care nu ştie sau pretinde că ştie şi nu ştie pentru a-i dezvălui astfel ignoranţa)46. Bineînţeles acest lucru se face în mod constructiv, nu distructiv, cum este dezvăluită ignoranţa în cazul silogismului eristic (iar această abordare îşi are rădăcinile în cea platoniciană).

Unicul scop al silogismului eristic este, evident, victoria în dispută, mijloacele utilizate devenind insignifiante dacă servesc scopului. Obiectivul silogismului eristic este prezentat în comparaţie cu cel al silogismului sofistic. Astfel, în ambele cazuri mijloacele sunt de aceeaşi natură (nerespectând regulile logicii), dar intenţiile sunt diferite. Eristica are ca scop victoria în dispută: "Acei care se comportă aşa de dragul victoriei sunt disputanţi şi iubitori de dispută". Sofistul are, în schimb, scopul de a crea aparenţa înţelepciunii, aceasta pentru a obţine recompense, onoruri ş.a.m.d.


1 Republica IV, 434d-441b. back
2 Faptul că sufletul are aceleaşi părţi cu cetatea este justificat prin faptul că organizarea socială îşi are originea în sufletul omului: "Căci ele nu au venit aici, în cetate, din altă parte" ne spune Platon. back
3 Republica IV, 441b-444a. back
4 Despre dreptate - Republica IV, 427c-441b. back
5 Republica IV, 441b-444a. back
6 Republica II, 376e. back
7 H.-I. Marrou, Istoria educaţiei în Antichitate, vol. 1, traducere şi cuvânt înainte de Stella Petecel, Editura Meridiane, Bucureşti, 1997, Partea I, Cap. VI: Maeştrii tradiţiei clasice:1.Platon. Aici întâlnim o descriere complexă a educaţiei de tip platonician. back
8 Republica VII, 537d. back
9 Republica VII, 539e back
10 Pentru a preda este necesară viziunea dialectică. back
11 Republica VII, 540a. back
12 Republica VII, 537e back
13 Aici poate fi folosit şi un alt termen anacronic: “anarhism”. Astfel tânărul nu va mai respecta tradiţiile şi legile cetăţii. Respectarea lor este văzută de Platon drept necesară şi datorită influenţei socratice). De exemplu în dialogul Criton este prezentată importanţa respectării legilor cetăţii. back
14 Pentru această descriere Philebos 15d-16a. Traducerea fragmentului: Andrei Cornea. back
15 Phaidon 101e. back
16 Republica VI, 499a. back
17 Pentru împărţirea dialogului a se consulta Gabriel Liiceanu, Lămuriri preliminare la Euthydemos în Platon, Opere – vol. III, Editura ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1978, p. 38. back
18 Euthydemos 271d-272a, 273c back
19 Euthydemos 273d. Traducerea fragmentului: Gabriel Liiceanu. back
20 Euthydemos 275a-b. back
21 Euthydemos 275e. back
22 Euthydemos 276e. back
23 Pentru o listă (lista)completă celor 21 de argumente eristice şi o analiză în profunzime a se vedea: Thomas H. Chance, Plato’s Euthydemus: Analysis of What Is and Is Not Philosophy, Berkeley: University of California Press 1992, pp. 214-215. Disponibilă la http://content.cdlib.org/xtf/view?docId=ft9199p2bs&chunk.id=d0e7240&toc.depth=100&toc.id=&brand=eschol. De asemenea, Gabriel Liiceanu, Lămuriri preliminare la Euthydemos în Platon, Opere – vol. III, Editura ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1978, pp. 41-64. back
24 Euthydemos 275d-276c.back
25 Euthydemos 276d-277c back
26 Euthydemos 283c-d. back
27 Gabriel Liiceanu, Interpretare la Euthydemos în Platon, Opere – vol. III, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1978, pp.7-8. back
28 În această direcţie se poate vedea Andrei Cornea, Platon: filosofie şi cenzură, Editura Humanitas, 1995, pp. 58-59 back
29 Sofistul 225a-226a. back
30 Până aici am urmat trunchiul comun din diviziunea demonstrativă cf. Sofistul 218e-221c.back
31 Republica VII, 539b. back
32 Scrisori VII, 342a-b. back
33 Scrisori VII, 343c-d. back
34 Republica V, 454a. back
35 Sofistul 259d. Traducerea fragmentului: Constantin Noica. Aici este vorba, bineînţeles, de tratarea celor cinci genuri back
36 Philebos 16e-17a. back
37 Theaitetos 167e-168a. back
38 Ambele definiţii se găsesc în Topica I, 1, 100b. back
39 Topica I, 10, 104a. back
40 Despre interpretare 11, 20b. back
41 Topica I, 4, 101b. back
42 Topica I, 10, 104a. back
43 Topica I, 1, 100b.back
44 Scopurile dialecticii reies din utilităţiile sale, iar acestea pot fi observate în Topica I, 2.back
45 Respingerile sofistice 2, 165b.back
46 Respingerile sofistice 11, 171b.back
Bibliografie:
1. Principală
  • Aristotel, Despre interpretare, traducere de Mircea Florian în Aristotel, Organon I, traducere, studiu introductiv, introduceri şi note de Mircea Florian, Editura IRI, Bucureşti, 1997.
  • Aristotel, Respingerile sofistice, traducere de Mircea Florian în Aristotel, Organon II, traducere, studiu introductiv, introduceri şi note de Mircea Florian, notiţă introductivă la Respingerile sofistice de Dan Bădărău, Editura IRI, Bucureşti, 1998.
  • Aristotel, Topica, traducere de Mircea Florian în Aristotel, Organon II, traducere, studiu introductiv, introduceri şi note de Mircea Florian, notiţă introductivă la Respingerile sofistice de Dan Bădărău, Editura IRI, Bucureşti, 1998.
  • Platon, Euthydemos, traducere, interpretare şi lămuriri preliminare de Gabriel Liiceanu în Platon, Opere III, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1978.
  • Platon, Phaidon, traducere de Petru Creţia în Platon, Opere IV, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1983.
  • Platon, Philebos, traducere de Andrei Cornea în Platon, Opere VII, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1993.
  • Platon, Republica, traducere de Andrei Cornea în Platon, Opere V, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1986.
  • Platon, Scrisori, traducere de Adelina Piatkowski, Editura Humanitas, Bucureşti, 1997.
  • Platon, Sofistul, traducere de Constanton Noica în Platon, Opere VI, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1989.
  • Platon, Theaitetos, traducere de Marian Ciucă în Platon, Opere VI, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1989.
2. Exegeză:
  • Chance, Thomas H., Plato's Euthydemus: Analysis of What Is and Is Not Philosophy, Berkeley: University of California Press 1992.
  • Cornea, Andrei, Platon: filosofie şi cenzură, Editura Humanitas, 1995.
  • Liiceanu, Gabriel, Interpretare la Euthydemos în Platon, Opere - vol. III, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1978, pp. 7-28.
  • Liiceanu, Gabriel, Lămuriri preliminare la Euthydemos în Platon, Opere - vol. III, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1978, pp. 29-67.
  • Marrou, H.-I., Istoria educaţiei în Antichitate, vol. 1, traducere şi cuvânt înainte de Stella Petecel, Editura Meridiane, Bucureşti, 1997.
Înapoi