I. Informații biografice relevante:
Nu ni s-au transmis prea multe informații despre viața și implicarea politică a milesienilor, iar ceea ce a ajuns la noi pare să fi fost filtrat (la fel ca și în cazul majorității filosofilor antici) prin locurile comune ale tipului de narațiune înțesat cu exemple și anecdote.
Thales din Milet, gravură de F. Ramberg (sursă)
Se crede că în timpul vieții Thales ar fi fost un apropiat al tiranului Miletului, Trasibulos. Diogene Laertios ne spune că Thales l-a sfătuit pe tiran să evite o alianță cu Cresus împotriva perșilor, pentru a evita represaliile celor din urmă. Herodot, la rândul său, privește cu scepticism povestea conform căreia Thales l-ar fi ajutat pe Cresus să treacă râul Halys, considerând-o fictivă, ceea ce pare a fi consistent cu distanțarea față de Regatul Lidiei după cum apare în cazul sfatului dat tiranului Miletului. Și mai interesant este că Thales ar fi propus o alianță între orașele state de pe coasta Asiei Mici cu un singur congres pentru deliberări la Theos (v. infra).
Dacă e să ne încredem în sursele antice, Anaximandru ar fi fost la un moment dat ambasador în Sparta cu țelul de a negocia o alianță împotriva amenințării persane (Herodot). De asemenea, la un moment dat ar fi fost însărcinat de metropola Milet să conducă colonia Apollonia (Sozopol în Bulgaria astăzi), ceea ce, dacă este adevărat, că Anaximandru avea și îndatoriri legislative.
Despre Anaximene, din păcate, nu s-au păstrat informații relevante din punct de vedere politic.
(Surse: Diogene Laertios , Despre vieţile şi doctrinele filosofilor I, 1, 22-27; 38; II, 1, 1-2; Herodot, Istorii I, 69, 75; 170; Aelian, Istorii, III, 17).
II. Context:
În perioada în care au trăit filosofii milesieni (cca. 630-530 î.e.n.) principale puteri din zona Asiei Mici erau Regatul Lidiei și Imperiul Mezilor. Aceste două mari puteri se aflau erau în conflict, dar ambele sunt cucerite între 550 și 540 de Cyrus cel Mare, întemeietorul Imperiului Ahemenid sau Persan.
Regatul Lidiei și Imperiul Mezilor în jurul anului 600 î.e.n. (sursa)
III. Fragmente:
Cu privire la o formă de organizare statală, un detaliu interesant despre Thales aflăm de la Herodot:
„Sfatul dat de milesianul Thales, cel ce cobora din neam fenician, înainte ca Ionia să cadă sub jug, s-a dovedit folositor; într-adevăr, el a povățuit pe ionieni să fie reprezentantați printr-un singur senat (βουλευτήριον), iar acesta să aibă sediul la Teos (Teos-ul aflându-se în centrul Ioniei) iar cetățile celelalte, împreună cu locuitorii lor, să nu se considere mai prejos de demos-uri.”
(Herodot, Istorii, I, 170, traducere de M. Marinescu-Himu, în Filosofia greacă până la Platon I, 1, p. 155)
Ruinele bouleuterion-ului din Priene (sursa)
Bouleuterion (gr. Βουλευτήριον) era locul unde se întrunea adunarea cetățenilor (gr. βουλή) într-un oraș-stat din lumea greacă antică pentru a delibera și decide cu privire la chestiunile publice.
O bază de date cu informații despre bouleuteria din lumea greacă puteți găsi aici.