Universitatea "Babeş-Bolyai"
Facultatea de Istorie şi Filosofie
Departamentul de Filosofie
Eristikon - Revistă studenţească de filosofie
 
Mihai Ometiţă
Universitatea "Babeş-Bolyai"
Facultatea de Istorie şi Filosofie
Departamentul Filosofie
An III

Metoda īntrebării
Argument
Cānd am recitit cele ce urmează, gāndul mi-a zburat la Descartes şi mai apoi la Kant. O dată la Descartes, pentru că īnţelegerea corectă a cunoscutei lui metode - atāt cea a īndoielii cāt şi ceea ce e numit generic metoda carteziană - nu este atāt o lectură, cāt o acţiune. Īntr-adevăr, tehnic vorbind, metoda carteziană nu e deducţie, iar rezultatul ei nu e o intuiţie, nici un concept; adică atāt procesul cāt şi finalitatea lui scapă fixării exacte. Aceasta īnseamnă că rostul metodei rămāne nedesăvārşit dacă aceasta se īndepărtează de etimologic: metoda e drum. Esenţa acestor lucruri o ştia şi Descartes, dar poate că e ceva ce n-a bănuit: nu el era cel care făcea metoda, ci metoda era cea care īl făcea pe el. Anume că, cel care descoperă rostul unui drum nu poate fi decīt el īnsuşi pe acel drum.

Apoi gāndul mi-a ajuns la Kant, īn aceea că tematizarea Ideilor transcendentale rotunjeşte, printre altele, filosofia sa. Folosul acestora, dincolo de rezolvarea dificultăţilor īntr-un sistem de filosofie şi naşterea altora noi, precum şi dincolo de turnura pe care o imprimă istoriei gīndului, fac şi ceva mult mai simplu: sunt imbolduri pentru cugetul oricărui subiect; refuză, adică, instalarea confortabilă a gānditorului īn preajma unei teze, momindu-l cu necondiţionatul sau, mai bine spus, cu mai multul. Să ne īntrebăm deci ce ne-am īntrebat şi īn cazul lui Descartes. Kant ne īnvaţă că gāndirea noastră critică e ademenită de Ideile transcendentale şi că ceea ce o face critică e tocmai continuarea neobosită a gāndului. Īnsă şi noi l-am putea īnvăţa pe Kant - sau i-am (re)aminti doar? - că tocmai cānd se gāndea la şi scria despre Idei, nu o făcea decīt sub imboldul Ideilor.

Cānd am scris īnsă aceste rānduri, gīndul meu era īn cu totul altă parte: la viaţa unei īntrebări care e coniventă aceleia a răspunsului ce i se potriveşte. Ŗi că atunci cīnd răspunsul păşeşte īnainte şi devansează īntrebarea, abătāndu-se de la drum, o suprimă; deci, se suprimă pe el īnsuşi.

Acum nu ştiu dacă să īnţeleg gāndul scrierii prin acela al citirii, ori invers, gāndul citirii, prin cel al scrierii.
Prima parte. Metoda de a īntreba

I. Petru tine, īntrebarea doar se iveşte; naşterea ei pentru tine e prezenţa ei subită. Izvorul acestei prezenţe e departe de zarea gāndirii tale.

II. Odată ivită, caracterul ei e expansionist; tinde către zarea gāndirii tale. Žāşneşte din străfunduri şi se depune ca interogaţie peste tot. Trebuie să nu te laşi cuprins, trebuie să faci paşi īndărăt. Să ţāşnească īn faţa ta, dar să-i cuprinzi cu privirea ţāşnirea. Īntrebarea e prin natura ei labirintică şi expansionistă. Cānd i-ai zărit marginile de jur īmprejur, te afli cel mai departe de răspuns.

III. Īntrebarea nu creşte decāt la lumina conştiinţei despre ea. De fiecare dată cānd te īntrebi, īntrebarea mai tresare o dată şi mai ţāşneşte o dată. Trebuie să te īntrebi ocolit, nu īn īntrebare, ci īn mărginimea ei. Dacă i-ai privit īn străfunduri, conştiinţa despre ele īi va lumina sămānţa ce şade acolo; se va face tulpină pānă īn lumina conştiinţei despre mărginimea īntrebării. Mănāncă, şi poate se īntrerupe ritmul şi se fisurează conştiinţa despre īntrebare. Dormi, şi sigur se taie craca de sub conştiinţa īntrebării.

IV. Dar lumina conştienţei luminează īndeajuns pentru ca īntrebarea s-o apuce pe cărările minţii. Trebuiesc aruncate īn faţa ei răspunsuri provizorii. Nu prăbuşite peste ea, ci prin 'prejurul ei. Dacă anihilezi īntrebarea, vei rămāne cu leşul ei īn mijlocul lumii tale. Metoda răspunsului e asediul īntrebării. Ce e esenţial pentru un asediu e aşteptarea. Metoda răspunsului e aşteptarea. Acesta nu izvorăşte din īntrebare, ci de pe lāngă ea, din mărginimea sa.

V. Entuziasmul presimţirii răspunsului e simultan tulburării lui. Absenţa răspunsului anterioară īntrebării e simetrică absenţei răspunsului după ce acesta a fost dat.

VI. Răspunsul dizolvă interogaţia, deci curmă configurarea lui, adică vitalitatea lui. Răspunsul se suprimă pe el īnsuşi. Din īntrebare rămīne doar tonul interogativ, care se oferă ca soclu pentru expunerea īn lume a unui cadavru de răspuns.

A doua parte. Īnsăşi īntrebarea are metodă

I. Īntrebarea se naşte din mirare, din adulmecarea absenţei răspunsului; dar se naşte odată cu răspunsul. Ŗtie că dincolo de zarea ei o aşteaptă o conştiinţă care să-i stea substrat traiului, adică interogaţiei.

II. Odată ce īntālneşte conştiinţa despre ea, īn īntrebare se trezeşte instinctul autoconservării. Se vrea ca īntrebare. Se vrea vrută ca īntrebare. Se oferă īntotdeauna īmpodobită; din ce īn ce mai īmpodobită. Cānd conştiinţa se retrage din calea ei, se ştie nevrută, deci, nu destul de īmpodobită. Īşi dispune podoabele labirintic; poate, poate, conştiinţa s-ar pierde printre ele. Cānd īntrebarea īmprejmuieşte, se ştie desăvārşită, căci oriunde ar privi conştiinţa, o zăreşte pe ea.

III. Īntr-o lumină crepusculară a conştiinţei despre īntrebare, traiul ei - interogaţia - se īmpiedică. Īnsă, dacă se face lumină ca lumina zilei, īntrebarea zăreşte pămānturile conştiinţei şi le īnstăpāneşte. Īnserarea lumii ei e conştiinţa slăbită despre ea; noaptea lumii ei e curmarea conştienţiei care insufleţeste acea conştiinţă. Pe noapte, īntrebarea doar bājbāie.

IV. Īn călătoriile ei pe timp de zi, īntrebarea se pomeneşte cu variante a ceea ce ascunde la spate. Acestea o pun teribil la īncercare, ameninţīnd că ceea ce ascunde la spate nu e decāt o variantă printre variante. Din ce īn ce mai multe variante, din ce īn ce mai īmprejmuită. Sistemul īncurcat de oglinzi care īi reflectă imperfect spatele īi dă de neştire care īi mai este spatele. Aşa că ascunde succesiv variantă după variantă.

V. Răspunsul, cāndva ascuns īn spatele īntrebării, ştiindu-se acum nemaiascuns, vede, īn lumina conştiinţei, făpturi asemănătoare lui. Tresare, după lungul trai īnsingurat şi porneşte cu năzuinţa īntemeierii de comunitate.

VI. Răspunsul e suprimat prin raportul coroziv al contradicţiei īn īntālnirea cu una dintre variantele sale. Celelalte variante rămān īn imponderabilitate logică. Semnul īntrebării, al unei īntrebări fără raspuns, se prăbuşeşte pe spate. Īn cupa semnului īntrebării se adună cenuşa logică a răspunsului.
Īnapoi