Hainic Cristian Universitatea "Babeş-Bolyai" Facultatea de Istorie şi Filosofie Departamentul de Filosofie, anul II |
RESTRUCTURAREA HIEROFANIEI ELIADIENE
Cuvinte cheie: Mircea Eliade, hierofanie, sacru, profan, mediere, comunicare, dialectica, religie, istoria religiilor, hermeneutica. |
|
Vorbim
aici despre conceptul eliadian de "hierofanie", care desemnează orice
manifestare a sacrului. Grecescul "το χιηρον", de altfel, înseamnă
chiar "sanctuar", "casa sacrului", locul in care profanul încetează să
fie profan. Dorim, în primă instanţă, să descompunem această definiţie
a hierofaniei, pentru a o putea apoi restructura şi propune spre
dezbatere. Prin urmare, hierofanie este orice manifestare a sacrului.
Sacrul este, conform perspectivei pe care o vom aborda aici, o
categorie a interpretării, fundamentată ontic şi funcţionând ontologic.1
Aceasta pentru că el poate fi trăit şi ca transcendent, şi ca imanent,
aceste stări contrare dând naştere la o tensiune paradoxală pe care o
vom discuta puţin mai pe urmă.
Mai există şi o perspectivă sociologică2,
care ne spune că sacrul este o mişcare dinspre colectiv spre individual
a societăţii, o forţă supraadăugată realului, care organizează
societatea şi este o condiţie a supravieţuirii acesteia. Durkheim, cel
puţin, când spune acestea, le spune într-un spirit
raţionalist-religios, perspectivă care ne interesează mai puţin în cele
ce vor urma. Am spus acestea pentru că vrem să stabilim cine sau ce
exact se manifestă prin hierofanii. Dacă avem un prim răspuns, adică
sacrul, stabilim acum că îl vom privi prin prisma raţionalităţii semnificante,
mai degrabă decât prin cea a raţionalităţii operaţionale. Un argument
pentru a proceda astfel este chiar cel oferit de Eliade de-a lungul Tratatului de istorie a religiilor,
care ne spune că, privit ca mister, Dumnezeu se situează, într-adevăr,
în afara unei cunoaşteri pozitive, însă nu şi în afara raţionalităţii
semnificante.
Trecem direct la subiect şi propunem o primă idee, în timp ce mergem, marginal, pe Sacrul si profanul,
pe text, a cărui structură este bine ştiută: Spaţiu sacru, Timp sacru,
sacralitate naturală şi esenţă umană sanctificată. Eliade concepe
sacrul şi profanul ca două moduri de a fi, ca "dimensiunile posibile
ale existenţei umane"3.
O dimensiune o întemeiază pe alta: manifestarea sacrului prin
hierofanii, adică hierofaniile, întemeiază ontologic lumea. Aceasta o
înfăptuiesc, pe scurt, astfel: în spaţiul omogen şi neutru al profanului, hierofania dezvăluie un punct fix, un "Centru"; în timp,
hierofania acţionează prin readucerea timpului mitic primordial în
prezent - timpul sacru este reversibil -, ca act de o valoare şi
funcţie exemplară; în natură, hierofaniile îşi suprapun ontofania Cosmosului ca organism real, viu şi sacru; în ceea ce priveşte existenţa umană,
omul religios îşi împlineşte existenţa în urma unui şir de rituri de
trecere, adică iniţieri succesive, şi îşi aşează idealul de umanitate
pe un plan supraomenesc.4
Importanţa hierofaniei reiese în mod evident de aici, şi tot de aici
reiese şi faptul că hierofania trimite la o ruptură de nivel, o ruptură
în cadrul căreia poate avea loc o călătorie ontologică spre
transcendent.5Cu aceasta ne apropiem de ideea pe care am anuntat-o initial, însa ar fi mai potrivit sa începem de la început, mai concret de la paradoxul ca obiectul care exprima sacrul devine altceva, fara a înceta însa sa fie el însusi.
Iata cum se contureaza ideea ca hierofania este un motor al comunicarii între sacru şi profan.6 Două întrebări se ridică aici, şi anume: 1) Ce ne interesează în fond: sacrul în sine, profanul în sine, sau raportul
dintre acestea, starea de deschidere a uneia către alta, comunicarea
dintre ele, etc.? şi 2) Ce este mai adevărat: faptul că sacrul se
istoricizează prin obiecte sau faptul că omul reactualizează istoria
sacră prin miturile Creaţiei Lumii de către Zei, imitând comportamentul
divin?7 Imitând comportamentul divin, omul se instalează şi rămâne în preajma zeilor, adică "în real şi în semnificativ"8. Omul este un simbol viu, ne spune Eliade9, ceea ce ne îndreptăţeşte să spunem că hierofania nu este ceva prin care o substanţă se schimbă în altă substanţă, ci o transpunere, o mediere, este comunicare.
Într-adevăr, şi Tratatul de istorie a religiilor ne spune că trecerea obiectului în hierofanie este "transsubstanţiere"10,
iar pericolul asupra căruia doream să atragem atenţia este că
propoziţia "sacrul se manifestă prin hierofanii" poate crea perspectiva
închisă după care jocul sacrului de prezenţă-absenţă11
s-ar desfăşura strict uniform şi linear, de la sacru înspre profan,
când, de fapt, lucrurile stau într-o manieră ce ţine mai mult de o
nevoie perpetuă a profanului de a cunoaşte sacrul, nevoie, deci, de a
face uz de hierofanii ca unic mijloc pentru a obţine acces la timpul,
actul, spaţiul originar. Ce vreau să zic este că putem spune că sacrul
este dat în hierofanie, dar putem spune, la fel de bine, că profanul
caută sacrul prin aceeaşi hierofanie, adică hierofania nu este un
circuit electric cu o intrare şi o ieşire, ci intrarea hierofaniei
poate fi, în acelaşi timp, şi o ieşire, la fel şi viceversa. Adăugăm aici că exegeza istoriei religiilor, şi chiar şi Eliade, dau seama de limitarea şi dependenţa conştiinţei de sine care se descoperă a fi în raport cu sacrul şi, prin aceasta, cuprinsă de un sentiment creatural, însă esenţa profanului este chiar ieşirea din sine prin hierofanie, spre sacru, iar aceasta prin însăşi categoria generală a transcenderii, care este sacrul. Dacă ceea ce am spus este oarecum ilizibil, vom reformula acelaşi lucru într-un limbaj folosit şi de fenomenologi: esenţa omului este „ek-sistenţa”, un termen grecesc care, etimologic, nu înseamnă nimic altceva decât „ieşire din sine”. Conchidem, deci, asupra acestei prime idei, şi anume că hierofania nu indică un sens unic, ci o mediere şi comunicare care îşi au impulsul prim şi de partea sacrului, şi de partea profanului.
Cu acestea în minte, continuăm pe linia abordării
fenomenologico-eliadiană a fenomenului religios, spunând, tocmai pentru
a consolida toate lucrurile de mai sus, că fenomenologia religiilor se
apleacă asupra hierofaniilor, nu asupra sacrului ca realitate supremă,
ci asupra manifestărilor acestuita, asupra limitei sacru-profan12.
Evident, sacrul se manifestă ca o putere de un ordin diferit de cel
natural, însă consecinţele acestui lucru, după cum bine observă şi
Julien Ries13,
sunt mai importante şi depăşesc această banală afirmaţie; sacrul are o
putere, profanul alta, iar hierofania este acel ceva care, în acord cu
ideea pe care am enunţat-o mai sus, are şi puţin din puterea sacrală şi
puţin din cea profană. Prin aceasta, hierofaniile impun omului religios
un destin hermeneutic: numai prin descifrarea lor poate acesta obţine
certitudinea lumii transcendente. Existenţa umană, în adevăratul sens
al său, este, după cum am spus, transumană şi, după cum vedem acum,
hermeneutică. Homo religiosus îşi ştie sensul existenţei, sau
dacă nu şi-l ştie, şi-l caută în hierofanii, în timp ce omul a-religios
şi-l neagă, relativizând orice realitate. Într-o lume a ontologiei
suprafeţei semnificante, cum ar spune unii filosofi semiologi14,
o lume fără consistenţă, în sensul nietzschian al lumii ca poveste,
sacrul este irealitatea care conferă consistenţă realităţii, aceasta
deoarece hierofania ne prezintă un "acolo" situat "aici", şi, până la
urmă, ni-l prezintă pe "Altul" situat în noi; aceasta e consistenţa
Lumii oferită de hierofanie.
Hierofania singularizează un
obiect faţă de celelalte, în acelaşi mod în care insolitul,
extraordinarul, noul o fac. Eliade spune că este bine să rămânem la
acest nivel şi să nu incercăm să fixăm "faze prime" ale religiei,
precum momentul "manei", în legătură cu care dovedeşte că nu este nici
universală şi nici precis impersonală15.
Chiar dacă el nu fixează "momente prime", Eliade înrădăcinează, totuşi,
structuri de bază, nişte fundamente nu în sens cronologic, ci într-unul
dialectic. Facem aici referinţă la Dialectica hierofanică, prin care un
obiect este două lucruri concomitent, este transsubstanţiere, comunicare şi deschidere către sacru. Cu aceasta intrăm în două paradoxuri clar şi distinct enunţate de Eliade16,
pe care le abordăm aici şi cărora le rezolvăm o închidere (o
rezolvare). În primul rând, un paradox s-ar datora însăşi faptului că
sacrul se manifestă prin profan (printr-un obiect profan). Într-adevăr
chiar şi cea mai elementară hierofanie este dezvăluită prin paradoxala
coincidenţă sacru-profan, fiinţă-nefiinţă, absolut-relativ.17
Eliade spune că acest paradox poate fi explicat (dar numai din punct de
vedere teologic!) prin faptul că sacrul, ca absolut, poate să se
manifeste sub orice formă, pentru că şi libertatea lui de manifestare
este absolută. Totuşi, aceasta nu explică raţiunea de a fi a acestei
manifestări; folosindu-ne de ceea ce am spus până acum, putem fie să
gândim manifestarea sacrului ca fiind, de fapt, nevoia profanului de
sacru, nevoie a cărei tensiune este pe deplin resimţită în hierofanii,
fie, pe aceeaşi linie, dar observând lucrurile la un nivel de teorie a
cunoaşterii, să considerăm că omul, neputându-şi reprezenta un Absolut în sine,
este deschis la sacru prin obiectele din lumea sa (lumea profană), care
nu sunt decât nişte fenomenalizări ale acestui Absolut în sine. Prima
soluţie n-ar spune despre hierofanie decât ceea ce am mai spus deja, şi
anume că ea este o mediere în care interesul pentru existenţa sa
aparţine mai mult profanului decât sacrului, în timp ce a doua soluţie
merge pe filieră criticistă: hierofania este cât putem cunoaşte din
sacru, iar pe acesta din urmă nu îl vom putea cunoaşte niciodată în sine.
Această soluţie secundă funcţionează mai bine dacă ne uităm la al
doilea paradox: Eliade îl formulează astfel: "(...) ceea ce e paradoxal
(...) este (...) faptul că [sacrul - n.a.] se manifestă şi, în consecinţă, se limitează şi devine relativ."18
La acest paradox, considerăm că soluţia următoare este destul de
plauzibilă. Să începem cu întrebarea: cine are mai multă nevoie de
cine? Sacrul de profan, sau invers? Evident, ne dăm seama că profanul
este cel care simte nevoia de real şi de absolut; profanul, până la
urmă, este cel care observă şi conştientizează hierofania, profanul
fenomenalizează sacrul, iar faptul că sacrul se lasă fenomenalizat este
o cu totul altă problemă. Profanul, în concordanţă cu primul răspuns
oferit la paradoxul precedent, percepe sacrul prin propriile mijloace,
care sunt profane, prin urmare, atunci când spunem că "sacrul
se manifestă şi, prin aceasta, se limitează şi devine relativ", noi
spunem, de fapt, că "profanul, în calitatea sa de profan, nu poate prinde manifestarea sacrului decât într-un mod limitat şi relativ".
Iată o schimbare de perspectivă care ar lămuri acel "Mysterium tremendum" - marele mister -, adică faptul că sacrul se istoricizează, se limitează, încetând să mai fie absolut. Dar Mysterium tremendum
stă în picioare doar dacă confundăm hierofania cu sacrul. Exemplul cel
mai cunoscut este întruparea lui Dumnezeu în Iisus. Noi Il putem conepe
pe Iisus ca fiind acel simbol viu hierofanic, însă hierofanic numai
faţă de Absolutul care rămâne Dumnezeu. Iisus moare trupeşte,
hierofania se stinge corporal, adică se stinge ceea ce este profan din
ea, ca atunci când o biserică este dărâmată, sau un spaţiu sacru,
hierofanic, este invadat, însă Absolutul rămâne neatins.
În Sacrul şi profanul,
Eliade spune că prin manifestarea unei hierofanii oarecare,
omogenitatea spaţiului se întrerupe, astfel relevându-se o realitate
absolută.19
Aceasta ar contribui la "Mysterium tremendum". Însă noi putem gândi că
acea realitate este absolută numai din punctul de vedere al lui Homo relgiosus; acesta doar fenomenalizează sacrul în sine,
care el însuşi rămâne necunoscut. Faptul că hierofania este o realitate
absolută numai pentru omul religios este evident; omul a-religios nu
are capacitatea de a percepe conştient hierofania, iar cel religios are
această posibilitate doar în măsura în care el pune în hierofanie schema
sa hierofanică pentru a crea această punte mediatică ce este
hierofania. Această afirmaţie e cu atât mai mult posibilă cu cât Otto
demonstrează că apriorismul categoriei sacrului este real.20
Aceasta întăreşte cu fermitate credinţa că, in primul rând, aşa cum
spune Otto, religia nu ia sfârşit odată cu enunţurile ei raţionale, şi,
în al doilea rând, aşa cum am argumentat în primă instanţă, omul este
dechis către sacru, iar sacrul nu trebuie, aşa cum se crede, să fie el
cel care e cauza hierofaniei, după cum aceasta din urmă reprezintă,
prin definiţie, o colateralitate: hierofania este orice manifestare a
sacrului in lumea profană; adică, conform a tot ceea ce am spus până
acum, prin hierofanie stă profanul deschis către sacru.iar sacrul nu trebuie, asa cum se crede, sa fie el cel care e cauza hierofaniei, dupa cum aceasta din urma reprezinta, prin definitie, o colateralitate: hierofania este orice manifestare a sacrului in lumea profana; adica, conform a tot ceea ce am spus pâna acum, prin hierofanie sta profanul deschis catre sacru si nu invers.
Dacă
reevaluăm acest mic text până aici, reuşim să extragem două idei mari
pe care le putem repeta în loc de concluzie. Am încercat să facem linia
argumentării noastre să plece de la demonstrarea faptului că hierofania
este un "trans", este limita profanului şi a sacrului în acelaşi timp,
ceea ce, dacă nu este bine explicat, poate da naştere la paradoxuri de
genul "sacrul e profanul", "sacrul nu mai e sacru", etc. Din acest
motiv, în continuarea argumentării, am încercat să oferim o rezolvare a
paradoxurilor hierofaniei prin propunerea unei schimbări graduale de
perspectivă: verbul "a manifesta" lasă loc viziunii conform căreia
hierofania este emanată dintr-o voinţă a sacrului.
Ceea ce am încercat să arătăm este că, prin rolul său de mediator,
hierofania se poate naşte şi dintr-o cercetare a profanului îndreptat
şi deschis (tocmai prin hierofanii) către sacru. În fine, poate ar fi
mai bine dacă am enunţa întrebarea ce a dat naştere acestei intregi
idei. Ea este şi rămâne in continuare: putem, păstrând hierofania ca
punct arhimedian în Dialectica sacrului şi a profanului, să inversăm
perspectiva manifestării sacrului înspre profan cu cea a manifestării
profanului înspre sacru?
|
|
1 Cf. Otto, Rudolf, Sacrul, trad. Ioan Milea, ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2002, pp. 11-13 back
2 Vezi Durkheim, Emille, Formele elementare ale vieţii religioase, trad. M. Jeanrenaud şi S. Lupescu, ed. Polirom, Iasi, 1995 back
3 Eliade, Mircea, Sacrul şi profanul, trad. Brânduşa Prelipceanu, ed. Humanitas, Bucureşti, 2005, p. 15 back
4Ibidem, pp. 19-20, p. 54 şi p. 66, p. 88, pp. 136-141 back
5 Ibidem, pp. 51-52 back
6 Ibidem, p. 30 şi p. 13 back
7 Cf. ibidem, p. 153 back
8 Ibidem back
9 Eliade, Mircea, Imagini şi simboluri, trad. Beldescu Alexandra, ed. Humanitas, Bucureşti 1994 back
10 Eliade, Mircea, Tratat de istorie a religiilor, trad. Mariana Noica, ed. Humanitas, Bucureşti, 2006, p. 32 back
11 Vezi Codoban, Aurel, Sacru şi ontofanie, ed. Polirom, Iasi, 1998, p. 51 back
12 Ries, Julien, Sacrul în istoria religioasa a omenirii, trad. Roxana Utale, ed. Polirom, Iasi, 2000, pp. 58-59 back
13 Ibidem, p. 70 back
14 Codoban, A., Sacru şi ontofanie, p. 74, dar şi alţii, sub alte forme, cum ar fi: Vattimo, Gianni, Etica interpretării, trad. Ştefania Mincu, ed. Pontica, Constanţa, 2000 back
15 Eliade, M., Tratat de istorie a religiilor, pp. 40 şi prec. şi urm. back
16 Ibidem, pp. 47-50 back
17 Cf. ibidem, pp.47-48 back
18 Ibidem, p. 49 back
19 Vezi prezentat puţin mai clar în Ries, Julien, Sacrul..., p. 58 back
20 Otto, R., Sacrul, pp. 128-132 şi pp. 151-156 back
|
Înapoi |
|